Music is what feelings sound like ♥

Sjukt hur väder kan påverka ens humör så mkt som det gör egentligen. Just nu kan jag bara komma på 3 gånger då det känns okej med regn, det är när man bara ska mysa inne med bra sällskap, när man åker bil (lång sträcka helst) eller när man ligger hemma bakis och ändå inte vill gå ut. Liksom som när det är bra väder, jag kan känna mig pigg och glad så fort jag ser att solen skiner.

En annan sak som påverkar människan riktigt mkt också är musik, visste ni att musik till och med kan hjälpa sjuka...
Oliver Sacks, Manhattan, berättar:

Han besökte ett sjukhus i New York-stadsdelen Bronx, med ett stort antal svårt sjuka patienter. De var i praktiken orörliga, ”frysta”, i en epidemisk sömnsjuka, en svårartad form av parkinson.

Men musiken frigjorde dem: patienter som inte kunnat röra sig började dansa. De som inte kunnat tala började sjunga. Det blev en bok, ”Uppvaknanden” (”Awakenings”), och senare en framgångsrik film med Robert De Niro och Robin Williams i huvudrollerna. Men det blev också början på en mångårig studie av musikens påverkan på människan.

– Jag såg vilken befriande kraft musiken kunde ha, och blev mycket imponerad av det, säger han.

På samma sjukhus mötte han patienter med afasi. Också deras talförmåga kunde förbättras med musik. Och hos människor med alzheimer och annan demens hjälpte musiken att återskapa minnen och känslor som de annars inte hade tillgång till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0